Yengi Ögə
Türklərin
daha əski çağ düşüncə və yaşam tərzini anladan əsas qaynaqlardan biri də türk
yurdlarında rast gəldiyimiz piktoqrafik qaya rəsmləridir. Bu rəsmlər böyük bir
coğrafi alanı əhatə edir və bu nəticəyə gəlmək olur ki yer kürəsində ilkin
sivilizasiyanın başında elə türklər dayanır. Orta Asiyanın ucqar yerlərindən
tutmuş Avropaya qədər, İran yaylasından Ərəbistan və Afrikanın şimalına qədər,
hətta Amerika qitəsinə qədər uzanan ortaq bir sivilizasiyanı özündə
birləşdirir. İşin ən maraqlı tərəfi isə budur ki, qədim türklərə məxsus rəsm
üslubunu başqa xalqların üslubundan ayırmaq bir o qədər də çətin deyil. Elə bu
üzdən bəzi alimlər bu qənaətə gəlmişlər ki tarixin başlanğıcında məhz türklər
və onların ibtidai mədəniyyəti dayanmaqdadır.
Qayaüstü təsvirlər
qədim Daş (Paleolit) dövründən (m.ö 40000-13000) başlayaraq, Tunc (m.ö IV-III
min il.) və Dəmir( m.ö II-I min il.) dövrlərinə qədər davam etmişdir. Eyni
mədəniyyətin təkamülə uğrayaraq təkmilləşmiş izlərinə orta əsrlər
mədəniyyətimizdə də rast gəlinməkdədir. Bu proses Azərbaycan və qədim türk
beşiyi olan İran yaylasında da eyni qayda ilə sürmüşdür.
Bu
məqalədə yalnız Guzey Azərbaycanın bir bölgəsində, daha dəqiq desək, Ordubad
rayonununda yerləşən Gəmiqaya dağındakı türk damğalarına və orada olan bəzi
petroqlif yazılara aydınlıq gətirməkdir. Buradakı rəsmlər içərisində diqqəti
daha çox cəlb edən astral motivlərdir, ki onların vasitəsi ilə ulu əcdadlarımızın
dünya və kosmik aləm barədə ilkin düşüncə və inancları sistemini öyrənmək
mümükündür. Bunun üçün sözügedən qəbildən olan işarə, rəsm və yazıları bir
araya gətirərək müqayisəli təhlil etmək vacibdir. Belə motivlərdən biri qaya
rəsimlərinin ən azı 80 faizində rastlanan keçi rəsimləridir. Petroqliflər
içərisində bəzi ov səhnələri ilə yanaşı bu heyvanla bağlı sakral mahiyyətli zoomorfik təsvirlərə də rast gəlinir. Bunlar, daha çox,
əcdadlarımizin astral görüşlərini və ibtidai təqvimlərini əks etdirməkdədirlər.
Gəmiqaya
rəsmlərində sadə keçi rəsmlərindən başqa bu heyvanın ideoqrafik işarəsinə, yəni
keçi ideoqramına da rast gəlinməkdədir. Söhbət ilk baxışdan kəpənəyi xatırladan
və təpə nöqtələrindən birləşən üfüqi üçbucaqlardan gedir ki, onlar bilavasitə keçini
simvolizə edir. Bunun belə olduğu isə ideoqramın ilkin formalarında keçinin
ayaq və buynuzlarının da qeyd edilməsindən görünür.
Gəmiqaya
Meşkinşəhər
Yuxarıdakı şəkillər
rəsmdən tamğaya keçid dövrünün məhsuludur. Aşağıdakı şəkildə isə artıq sırf
tamğa ilə üz-üzəyik. Burada nə ayaqlar, nə də buynuzlar qeyd edilməyib.
“Baş” damğası
Bu işarə təkcə
qayalarda deyil Tunc dövrünə aid saxsı qabların üzərində,
sonrakı dövrlərdə isə kilim və xalılarımızıda tez-tez təkrarlanan
simvollardandır. Piktoqramdan ideoqrama keçid artıq yazının başlanğıcı deməkdir.
Maraqlıdır ki, sözügedən işarə əksər hallarda əsasən göy cisimlərini simvolizə
edən ideoqramlarla birlikdə cızılır. Bu isə çox əski bir astroloji görüşü ifadə
etməkdədir. Fikrimcə, buradakı göy cismini ifadə edən tamğa müəyyən bir ulduz qrupuna,
yəni hər hansı bir bürcə işarədir.
Yuxarıda təsvirini
verdiyimiz damğaya Orxon-Yenisey yazılarında (Tonyukuk, Yenisey, Talas) da rast
gəlinir. O bu yazılarda “bş” səsini ifadə etsə də Tonyukuk abidəsində bir iki
yerdə ideoqram kimi çıxış edir və tədqiqatçılar onu “baş” \\ “bas” kimi
oxumuşlar. Madam ki, sözügedən tamğa keçi petroqlifindən törəmişdir və əski
türk mətnlərində o “baş” \\ “bas” kimi oxunur, ehtimal etmək olar ki, prototürk
dilində keçiyə ya “baş” (bas) demişlər və ya da bu kəlmə “keçi”
sözünün sinonimi olmuşdur. Maraqlıdır ki, qədim şumer dilində keçıyə “mas” (mas = bas)
deyilmişdir. Bundan başqa həmin dildə “mas da” sözü isə “dağ keçisi”, “ceyran”
deməkdir. Şübhəsiz ki “mas” kəlməsi “bas” \\ “baş” sözünün fonotik varyantıdır.
Maraqlıdır ki, İran yaylasında yaşayan xalqlar “boz keçi” mənasında bu gün də
“buuz”, “buza” kəlmələri işlədirlər. Anadolu xalq ağzında alnı ağ ( qaşqa) olan keçiyə "beş" deyilir.
Keçi sürüsündə öndə gedən Baş keçi,
"Bazman"
qaya rəsmlərindən - İran yaylası Bəluçestan
Talas çubuqlarında “Baş” işarəsi
Qədim astrologiyanın
mərkəzi sayılan Mesopotamiyadan tapılan və əski şumerlərə aid edilən möhür və
rəsmlərdə səma obyektlərindən ay, günəş, səkkiz güşəli Venera planeti və bir də
yeddi dairə ilə işarələnmış Yetigen ulduzlar qrupuna çox tez-tez rast gəlinir. Bu
göy cisimləri, xüsusən də yeddi ulduz bütün mədəniyyətlərdə diqqət mərkəzində
olmuş, onunla bağlı çox sayda nağıl, rəvayət, mif və əfsanələr söylənmişdir.
Maraqlıdır
ki türk dilində “ulduz” sözü qədim şumer mixi yazılarında “ul” heroqlifi ilə
ifadə edilmiş və formaca ülkər ulduzlar qrupunu xatırlatmışdır :
Bizdə ülkərlə bağlı
bir çox xalq rəvayətləri var. Eyni zamanda əcdadlarımızdan günümüzədək “ Təkə
gözünü ülkərə dikən kimi” ifadəsi də gəlib yetişmişdir. Bu deyim həmin
bölgə əhalisinin, xüsusən ovçuların təcrübəsi əsasında formalaşmışdır. Xalq
inancına görə, payızdan 18 gün
qalanda “ülkər” axşamdan doğur, elə o vaxt da təkələr (erkək keçilər) keçilərin
içinə qarışarlar, ona görə də belə bir məsəl var “təkə gözünü ülkərə tikən
kimi” deyirlər (5) . Keçi ilə ülkərin əlaqəsinə bir çox
təsvirlərdə, o cümlədən qədim saxsı və metal qabların üzərində də rast gəlinir.
Boyalı saxsı qab üzərində keçı rəsmi
və “Baş” damğası
“Baş” tamğalı tunc alt - Lorestan
Seqzabad
(Boinzəhra) saxsı qabı
Marlik
gümüş bardağı
Şumer möhrü
“Marlik
keçisi” sənət əsəri
Gəmiqayada “bas” \\
“baş” damğası ilə bir neçə rəsm mövcüddur ki, onların birində damğanın
yuxarısında aypara, aşağısında isə iki dairə cızılmışdır .
Burada ülkərlə ayın
yaxınlaşması təsvir edilmişdir ki onu zaman təqvimi kimi qəbul etmək olar .
Qədim türk qaynaqlarında bu iki səma obyektinin yaxınlaşması çox önəmli təqvim
hadisəsi sayılır və bu hadisəyə “ Qonas” və ya “Qonaşıq” deyilir. Bu söz çox
ehtimal qonaq sözündən yaranmışdır ki, qədim türkcədə ev, mənzil anlamını ifadə
edirdi. Qonaş hadisəsi hər ay bir kərə baş verir və Əqrəb bürcünün 22-sindən
Buğa bürcünün 22-sinə qədər gündüz çağına düşdüyündən gözlə görünmür. Lakin
qalan 6 ayda gecə baş verdiyindən muşahidə olunur hətta ekizlər bürcündə buğda
biçini vaxtina düşdüyündən ona “biçin qonaş” deyirdilər. Yuxarıdakı rəsmdə hilalın
yönünü nəzərə alsaq, bu hadisənin bürcün birinci yarısında baş verdiyini söyləyə
bilərik. Əski türk inancında Ülkər üldüzlar qrupunun
başqa səma obyektəri ilə görşməsi müxtəlif hadisələrin qaynağı sayılırmış. Misal
üçün, yakutlar Ülkərlə Veneranın qarşılaşmasını fırtına və yağışın meydana
gətırəcəyini düşünürdülər və yaxud Ayla Veneranın görüşməsi uğur rəmzi
sayılırmış. Uğur rəmzi kimi qəbul edilən ay-ulduz işarəsi sonralar Yaxın Şərqdə
geniş yayılmış və bir çox İslam ölkələrinin bayrağına yol tapmışdır.
Ülkər ulduz takımı
Qonaş hadisəsi
Qonaş hadisəsi
Gəmiqayada
daha bir neçə rəsmdə insanların yuxarıda ( başda) xəyal ediləni keçi və onun
damğa formasına ibadət edildiyi göstərilmişdir.
Qobustan oxşar motiv
Daha
bir qaya rəsmində “baş” \\ “bas” damğasının üzərinə başqa və daha kiçik bir “baş”
(bas) damğası artırılaraq ibadət halında rəsm edilmişdir. Bu isə keçi və
yuxarısında balası deməkdir ki, artım və törə diləyi kimi başa düşülür.
Bu
sakral obyekt və ya dilək obyekti İran yaylasında qaya, saxsı qab və hətta
məzar daşları üzərində yaxın zamanlara qədər cızılıb həkk edilmişdir.
İran yaylası - oxşar motiv
Keçi və "Baş" damğası - Uyğur kilimi
"Baş" damğalı boyun bağı - Arjan, Tuva
M.ö. 7-ci əsrin 2-ci yarısı
M.ö. 7-ci əsrin 2-ci yarısı
Gəmiqaya
Qobustan
İran yaylası-Temərə
Iran yaylası
İran yaylası məzar daşı
Təbiətdən oxşar şəkil
oxuyurlar amma başqa varyant kimi onu “TR” oxumağımız
yerinə düşər çünki Tür
sözünün saitsiz deyimidir.Damğanın
üstündəki
ay işarəsi əski
türk əlifbasında qalın N səsini
ifadə edir bu isə Ay tanrısının adı “Nanay”(Nənə)-la bağlıdır
ifadə edir bu isə Ay tanrısının adı “Nanay”(Nənə)-la bağlıdır
ifadə edə bilr o isə saitsiz “TRN” və saitlə “TURAN” sözünü
bildirir ki onu
“Yaşadan” kimi məna etmək olar. Başqa bir yazıda
isə “TR” işarəsinin üst-üstə və
yaxud yan-yana
qoşa
tanrı və ya "tanrılar tanrısı" kimi məna edə bilərik.
Yuxarıdıkı
rəsmlərin müqayisəsi bizə daha bir əski türk inanc sisteminin varlığını
aşılayır : “Tür” (Tur) tanrısına tapınma inancı. “Tür” əski dilimzdə, eləcə də
qədim şumer dilndə keçi balasına deyilirdi. Bu isə
astral görüşlərə görə, tanrıların
yaşadığı məkan yəni səmada
var olduğu düşünülürdü.
“Tür” həm də “törəmə” və “məhsuldarlıq”, bir sözlə, “həyat quvvəsi” deməkdir.
“Tür” yağışların yağmasına, bitkilərin göyərməsinə səbəb olurdu. Elə bu üzdən də
keçi ilə həyat ağacı yanaşı rəsm edilirdi.
Gəmiqaya keçi və ağac
İran yaylası-Siyəlk
İran yaylası saxsı qırığı
Tünc qab üzərində “Tür” tanrısı
“Tür”
teomorfu qədim Ön Asıyada, xüsusən də Şimalı Qafqaz, Şərqi Anadolu,
Mesopotamiya, Ərəbistan yarımadası və İran yaylasında geniş yayılmış inanc
obyekti hesab edilirmiş. Bunu yüzlərlə rəsm sübut etməkdədir. Hatta vaxtı ilə
bu bölgədə yaşamış Çuvaş türklərinin əcdadları (çox ehtimal Subarlar) bu
tanrıya inancı başqa inanclar kimi Don-İtil bölgəsinə daşımışlar. Onların
miflərində Tura // Tora, Ama Tura (tanrıların anası), Tur Tur (Tanrılar
tanrısı) adları bu günə qədər qorunub saxlanmışdır. Bu tanrının adını V-ci
əsr erməni tarixçisi Movses Xorenatsi Turq // Torq kimi qeydə almışdır.
Bu mülahizələrdən sonra belə bir qənaətə gəlinir ki Türk etnosunun adı
elə həmin inancla bağlıdır və “Türk” sözünü teonim kimi qəbul etmək olar və
ümumi anlamda bu günki dilimzcə “durmaq” (yaşamaq) feli həmin sözdən yaranmış
ola bilər. “Tür”ün yaşam, dirilik, törəmək tanrısı olmasını bəzi qaya və metal
sənət işlərində müşahidə etmək olur. Misal üçün Qırğızistanda Saymalıtaş
piktogramlarının birində döl alma zamanı bir erkəkin əlini qaldıraraq “Tür”
tanrısından oğul (övlad) diləməsi aydın şəkildə göstərilmişdir:
Qırqızistan Saymalıtaş
Və
yaxud İran yaylasının Lorestan bölgəsindən əldə edilmiş metal baş sancağı
üzərində bir qadının doğum yaparkən rəsmi qeyd edilib. Onun sağında və solunda
keçi balaları təsvir edilib ki, onlar da qoruyucu rolunda çıxış edirlər. Bu
piktoqram “Tür” tanrısından yardım diləmək kimi başa düşülməlidir.
İran yaylası Lorestan
Daha
bir maraqlı məqam isə odur ki, türk dilində “oğ” (keçi-ov) kökündən yaranan “oğlaq”(keçi
balası), “oğul”(övlad, oğ+ul // ulduz), “oğlan”(erkək övlad), “öğək”(bürc),
“Oğan”(Tanrı - əski türkcədə) kəlmələri var və ola bilsin, bu kəlmələr “oğuz”
sözünün semantik variantları olsun. Daha bir başqa maraqlı mövzu da əski
türk əlifbasındaki incə “t” işarəsinin keçi heroqilifindən yaranmasıdır ki, özü-özlüyündə
“Tür” sözünü andırır.
Bundan
başqa, əski türk məzar daşlarında, daş yazılarının yanında, o cümlədən Kül
Tekin abidəsin arxasında keçi damğalarının varlığı da çox şeydən xəbər verir.
Bu faktlar sözügedən tamğanın inanc xarakterli və yaxud türk kimliyinə bağlı
bir simvol olduğunu sübut edir.
“Baş” (bas) sözünün
başqa fonetik varantları və ondan düzələn sözlər dilimizdə prototürk dövründən
yaşamaqdadır, hərçənd ki, onların bir çoxunun ilkin anlamlarını unutmuşuq. Onlardan
“bas”, baz”,”bad”,”pat”, “boz”, “bod”,”boy”, “vaz” sözlərini göstərmək olar.
Misal üçün, “bod” sözündən “bodun” (əski türkcədə “başlar” mənasında) insane
toplusu və xalq anlamında işlənmişdir və yaxud “boz” sözü göy-səma anlamını
ifadə etmişdir ki, bəzi sözlərin tərkibində bu günə qədər yaşamaqdadır.
Xatırladaq ki, səma anlamını daşiyan “gök” sözünə gəldikdə, prototürk çağında
öküz anlamında olmuşdür. Bunun belə olduğunu astro-arxeologiya elmi sübut edir.
Dünyanın bir çox yerində qaya rəsmləri içində böyük öküz şəkilləri ilə
rastlaşırıq ki onların gövdəsində bir və ya bir neçə dairə cızılmışdır. Bu təsvirləri
əsasən qədim insanların ovun öncəki ovsun ayinləri ilə əlaqələndirirlər. Lakin
təsvirlərin diqqətlə təhlili qədim insanların bu rəsmlərlə göyü-səmanı
göstərmək istədiklərini söyləməyə əsas verir.
Kalbaktaş Altay öküz gövdəsində dairələr
Okladnikova, cənub-şərq Siberiya
Buradan
aydın olur ki, əski insanlar bürclərdən birinci buğa bürcü ilə tanış olmuşlar
və işin ən maraqlı tərəfi burasındadır ki, Ülkər qrupu elə həmin bürcdə
yerləşir. Bunu Paleolit dövrünün insanları Fransada yerləşən Laskauks
mağara rəsmlərinin birində aşağıdakı kimi göstərmişlər:
Laskauks mağarası Fransa- öküz üzərində ülkər
Maraqlıdır
ki, “gök” sözü öküz anlamında, İran yaylasının bəzi bölgələrində (yaylanın
cənub şərqində indiki Bəluçestan bölgəsində) əhalinin dilində yaşamağına davam
edir. Qədim Elam mixi yazılarında bir çox şəxs və tanrının adının önündə “Kuk”
sözünün işləndiyinin şahidi oluruq (“Kuk-Tanra”, “Kuk-İnşuşinak”,
“Kuk-Nahhunte”,...). Ehtimal ki, elamlılar o şəxs və tanrıları səmaya
bağlamaqla onları ilahiləşdirmək istəmişlər. Bu ənənə qədim fars
mifologoyasında da davam etmişdir və mifik şahların adının önündə “Key” (Kavi “öküz”
mənasında) titulunu işlətmişlər.
“Gök” sözünün sinonimi olan “Tengri” sözünün şumercədəki “Dingir” , Danga
(dana) sözündən yaranma ehtimalı var. Səmanın rəngini yer üzündə yansıdan sular
və çaylara babalarımız “öküz” (böyük çay) və “tengiz” (dəniz) demişlər.
Uyğur
türklərinə aid “Oğuznamə”
kitabında yer alan göy rəngli öküz şəkili və mətndə bildirildiyi kimi, Oğuz
xanın ayla öküzün izdivacından doğulması onun səmaya bağlı bir varlıq olduğunu diqqətə
çatdırmaq məqsədi güdür. Burada öküz adi bir heyvanı yox, bilavasitə göyü (səmanı)
bildirir və Oğuz xanın ayla göyün birləşməsindən yarandığına işarə edilir
.
Uyğur Oğuznaməsi
Qədim
zodiak (heyvanlar dairəsi) təqvimini tərtib edən babillilər (m.ö I minillik)
ilkin astroloji biliklərini bölgənin yerli xalqı sayılan türklərdən aldıqlarına
görə “Tür” tanrısının ulduzları sayılan Ülkər ulduz toplusunu Buğa bürcünün
çiyinlərində yerləşdiyindən, qədim sami xalqları, o cümlədən arameylər həmin
bürcü Tora adlandırırdılar. Sonralar isə bu təqvim yunanlar və romalılar
tərəfindən mənimsənilmiş və həmin kəlmə qədim latın və yunan dillərinə də
keçmişdir. Onlar buğa bürcünə“Taurus” demişlər.
Istifadə olunan ədəbiyyat:
1. Azərbaycan
qayaüstü incəsənəti _ Məlahət Fərəcova <ASPOLIQRAF> BAKI- 2009
2. Gəmiqaya
abidələri_ Əliyev Vəli Azərnəşr Baki-1993
3.Divanü
Lüğatit-Türk _ Kaşğarlı Mahmud Farscaya çevirən: Dr. H.Düzgün Təbriz
4.Sənglax _
Türkcə-Farsca sözlük Mirza Mehdi Astarabadi- edit: R.Xiyavi Tehran
5.Zəngəzur¹_ Musa Urud – Nurlar, Bakı 2005
6.Derəfşhaye
Urartuyiye Azərbaycan_Rza Moradi Qiyasabadi –Nəvid, Şiraz
7.Dehxoda Farsca
inseklopedik sözlük- online
8.Sibiriyadan
Anadoluya Taştakı Türkler_Servet Somuncuoğlu
9.Orxon-Yenisey
Abidələri _Ə.Rəcəbov, Y.Məmmədov – Yazıçı,Bakı-1993
10.
Sumerian-English Dictionery
11.A.Ü.Türkiyyat
Araştırmaları Enstitüsü Dergisi say_37 Erzurum 2008
12.Understanding
planets in ancient Mesopotamiya_Folklore Vol.16 ISSN 1406-0957
13.Традиционное декоративное искусство и праздники чувашей автор Мадуров Дмитрий Федорович
13.Традиционное декоративное искусство и праздники чувашей автор Мадуров Дмитрий Федорович
13. https://en.m.wiktionary.org/wiki/%F0%92%8C%8C
Very very interesting.
YanıtlaSilWhat are the dates for these artefacts? At the moment Orion is best visible in January. Which coincides with the mating season of Ibex mountain goats in Europe. http://oldeuropeanculture.blogspot.ie/2016/12/goat.html
YanıtlaSil