Yengi Ögə
" Öžlək " damğası (Gəmıqaya)
“Z” işarəsı (əski türk əlifbası)
Gəmiqayadakı astral rəsmlərdən biri də “svastika” kimi tanıdığımız Öžlək damğasıdır. Bu damğa əski çağlarda Avrasiya
qitəsində ən yayğın damğalardan biri olmuşdur. Onun izlərini bütün mədəniyyətlərdə tapmaq mümkün
olsa da, onun ilk yarandığı yer Ön Asiya bölğəsi və prototürklərin yaşadıqları
ərazilər, o cümlədən Güney Qafqaz və İran yaylası olmuşdur. Bu damğanı ilk dəfə
araşdıran Avropa alimləri bu işarəyə yunan və hind qaynaqlarında rast
gəldiklərindən onu Arian soylarının ortaq damğası saymış və qədim hind
qaynaqlarındakı adı ilə, yəni “svastika” (sanskritcə “su” - yaxşı və “asti” -
olmaq) adıyla tanıtmışlar. XX əsrdə sözügedən işarəni irqçi alman faşistləri öz
gerblərinə çevirdiklərindən o, çoxları tərəfindən nifrət və şər obyekti kimi
qəbul edilməyə başlamışdır.
Ən qədim
dövrlərdən başlayaraq əcdadlarımız tərəfindən qayalarda (Qobustan, Gəmiqaya,
İran yaylası), saxsı qablarda, xalçalarda dönə-dönə işlədilən bu damğanı və onun
reallıqda nə anlam daşıdığını araşdırmadan günəşi simvolizə etdiyini və arilərin
tapınaq və inanc sisteminə aid olduğunu iddia etmişlər. Həqiqətin nədən ibarət
olduğunu anlamaq üçün isə, təbii ki, oxşar motivləri bir araya gətirdikdən
sonra bir nəticəyə varmaq olar. İlk öncə qeyd edək ki, bu işarənin astral
xarakterli olduğu və rəsmlərdə bir çox halda səma obyektləri arasında yer
aldığı bəllidir. Amma o da faktdır ki, bu işarənin quruluş forması bir mərkəz
ətrafında fırlanmanı ifadə edir. Bu isə
günəşn mahiyyətinə uyğun deyil. Üstəlik
də ibtidai insanların günəşin fırlanması barədə hansısa təsəvvürə malik
olduğuna inanmaq çətindir. Kosmoqonik anlam daşıdığı şübhə doğurmayan və müəyyən
bir fəlsəfi-mifoloji görüşü əks etdirən damğanın mahiyyətini başa düşmək üçün
o, əski türk inanc sistemı əsasında araşdırılmalıdır.
Əski türk
mifoloji qaynaqlarının araşdırılması göstərir ki, qədim türklər göyün Ülkər ulduzlarına bağlı olduğunu və səmanın
Ülkərin ətrafında döndüyünü düşünürdülər. Bu inanc petroqilf və piktoqrafik təsvirlərdə özünü
Ülkər ulduzlar qrupunun simvolu sayılan keçı və yaxud onun damğası sayılan “baş”
işarəsi ilə birlikdə təsvir edilməsində təzahür edir.
Gəmiqaya
Qobustan
Qobustan
Qobustan
İran yaylası
İran yaylası, möhür
İran yaylası- saxsı nimçə
Bu inanc daha
bir qutsal düşüncənin təməlində dayanır
və fələklərin bir nöqtə üzərində fırlandığını və ondan törəyən zaman
anlamını ortaya çıxarır. Bu isə hadisələrin
zaman axarında necə cərəyan etməsini, başqa sözlə, insanların taleyinin
kainatın fırlanmasından və zamanənin gedişindən asılıığını göstərir. Burada
məcazən fələk (göy, cismləri ilə birlikdə) məfhumu zaman tanrısı düşüncəsini ortaya çıxarır . Bu
isə əski türk düşüncəsinə görə “öžlək” adlanır. Öž (öd) zaman mənasında qədim
türk qaynaqlarında işlənmişdir. Bu
tanrının adı əski türk yazılarında “Ödtengri” olaraq keçir. Kül tiğin abidəsində
atalar sözünə oxşar bir cümlədə belə deyilir : “Ödtengri yasar, kisi oğlu kop
ölgəli // ölügli törəmis” (Zaman tanrı yaşar amma insan oğlu çox fənalı
törəmiş).
“Öžlək” isə fələk – zaman anlamında aktual olmuşdur. Örnək olaraq, məşhur türk xaqanı Alp Ər Tonqanın ölümünə söylənmiş ağını göstərmək olar:
“Öžlək” isə fələk – zaman anlamında aktual olmuşdur. Örnək olaraq, məşhur türk xaqanı Alp Ər Tonqanın ölümünə söylənmiş ağını göstərmək olar:
Alp ər Tunqa
öldimü?
İsiz ajun
qaldımı?
Öžlək öcin
aldımı?
Emdi yürək
yırtılur.
Gördüyümüz
kimi, bu folkolor nümünəsində öžləyin, yəni fələk-zamanənin öc (intiqam) alıb-almadığı
sorulur. Xalq arasında “Öžlək”ə (fələkə) inam günümüzə qədər davam edir. Amma indi
bu söz artıq arxaikləşib və dilimizdə onu ərəb mənşəli “fələk” sözü işlənir. “Sən saydığını say, gör fələk nə sayır” atalar
sözündə də əks olunmuş bu incaca görə
talelər, işlərin gedişi yalnız fələk saydığımız zamam tanrısı və ya quvvəsindən
asılıdır. Bu tanrı işlərdə bizlərə uğur versin deyə, qədim dövrdə “öžlək”
damğası saydığımız svastika ərənlərin dəbilqə, qalxan və kəmər-toqqalarinda
həkk edilr, türk qadınlarının boyunlarından asılırdı.
Marlik. “Öžlək”
damğasının magik bəzək elementi kimi çıxış etdiyi qızıl boyunbağı
Əcdadlarımızın
kosmoqonik düşüncələrini tamamlayan astroloji baxışlar sonrakı dövrlərdə daha da təkmilləşərək səma çərxinin qütb ulduzu ətrafında
fırlanması düşüncəsini meydana gətirmişdir. Bu səbəbdən də həmin ulduz “Təmür
Kazuk” (dəmir mismar), fələk isə “Kök Çığrısı”(göy cəhrəsi-çərxi) adlanmışdır.
Maraqlıdır ki, orta çağ astrologiyasında həmin qütb ulduzuna ərəb mənşəli sözlə
“Codəy” (جدی ) // Oğlaq demişlər. Bu isə göyün mərkəzinin əski
görüşlərdə keçi(Ülkər qrupu) ilə bir daha səsləşdiyini görürük.
Kiçik ayı bürcündə qütb ulduzu “Codəy” (جدی ) // Öğlaq
Kiçik ayı bürcündə qütb ulduzu
İran yaylasının dörd bir yerində “Öžlək” damğası
Saymalıtaş-Qırqızistan “Öžlək” damğası
“Öžlək” damğası daha bir funksiyanı ifadə etməkdədir o
isə qutsallık və ruh aləmidir. Əski türkcədə “Öz”, ruh anlamında işlənmişdir o
ucdan qədim küp qəbirlərin yuxarı
hıssəsində “Öžlək” damğası yer
almaqdadır və bununla gələcək həyatda ölmüş insanın ruhuna uğur diləyirmışlər.
Bu gələnək islamiyyət dönəmində belə davam etmişdir və bir çox türbələr və
məscidlər bu damğa ilə süslənmışdir:
Şeyx Səfiəddin türbəsi – Ərdəbil
“Öžlək” damğasının başqa forması “Dönərgə” damğası
olmuşdur. Ona əsasən qədim Qafqaz Albaniyasının kilsə divarlarında və məzar
daşları və sənduqələrdə rast gəlinir o damğa da islamiyyət dövrundə bəzən
müqəddəs məkanlarda işlənmışdir:
Sənduqə Urud kəndi
Şah Nemətullah Vəli türbəsi- Mahan
bu işarə günəşin yox qalaktikamızın fırlanmasıni göstərir
YanıtlaSil