Yengi Ögə
“ANTA” damğası (Gəmiqaya)
“NT” işarəsi ( əski türk əlifbası)
Tarixin dərin qatlarına ayaq basdıqca
heyrətləndirici məqamlarla üzləşirik. Onlardan biri tarixöncəsi insanlarında
ortaq düşüncə sisteminin mövcudluğudur. Alimlərin bir qismi bunun səbəbini
tarixdə böyük köçlərin nəticəsində baş vermiş mədəni təsirlərlə
əlaqələndirməyə çalışırlar. Bəzi parapisikoloqlar isə bütün insanların vahid şüur
mərkəzi ilə əlaqədə olduğunu iddia edirlər. Haqqında söz açmaq istədiyimiz
məqamlardan biri insanların hansı coğrafiyada yaşamasından asılı olmayaraq, ən
qədim dövrlərdən öz kosmoqonik düşüncələrini qayalara tam oxşar bir şəkildə
həkk etməsidir. Buna örnək olaraq, Avrasiya materikinin, demək olar ki, hər
tərəfində, eləcə də Amerika qitəsndə yayğın olan qaya rəsmlərində tez-tez
rastladığımız spiralvari piktoqramı göstərmək olar. Bu spirallar bəzən tək və
bəzən bir neçəsi eyni yerdə təsvir edilmişlər. Gəmiqaya rəsmlərində də həmin
motiv, başqa yerlərdə olduğu kimi, piktoqramların ən sirlilərindəndir:
Gəmiqayada spiral rəsmləri
Bu rəsmlərlə əcdadlarımızın nəyi bildirmək
istədiyini anlamaq gerçəkdən də zor görünməkdədir, amma onların sistemli
şəkildə müqayisəli təhlili məsələyə bir qədər aydınlıq gətirməyə yardımçı ola
bilər. İlk öncə qeyd edək ki, bu rəsmlər müəyyən həndəsi fiqur təsiri
bağışlayır və hansısa qübbəvari, yarımkürə formalı bir cismin profil rəsmini
xatırladır. Oxşar motivlərə bəzi tarixi əşyaların uzərində də rast gəlmək olur
:
Tarixi insan heykəlində yumru qabarıq hissəni göstərmək üçün spiral
formasından istifadə etmişlər
Fikrimcə, qayaüstü rəsmlərdə spiral şəkilləri
astral xarakter daşıyır və səma ilə bağlı bir düşüncəni xarakterizə edir. Məsələ
bundadır ki, qədim mifoloqiyaya əsasən, göy bir neçə qatdan ibarət olub və günbəz
formasında təsəvvür edilmişdir. Odur ki, özünü günbəzin altında təsəvvür edən
insan bu xəyali günbəzin profilini spiralı kimi rəsm edə bilərdi:
Ülkər takımı, Göy qatlardan (günbəzlərindən) biri
Əski insanların kosmoqonik düşüncələrinə görə göy
qübbələrinin (qatların) sayı müxtəlif idi və bu say ayrı-ayrı xalqlarda fərqli
olmuşdur. Qatların sayı 3-dən 17-yə qədər uzanırdı. Qədim qamların (şamanların)
düşüncəsinə görə, hər bir göy qatı müəyyən ruh və qüvvələrin yaşadığı məkandır
və qamlar bəlli bir qata qədər ruhən qalxa bilirlər . Türk mifoloqiyasında Gök Tengrinin və ya Ülgennin
yaşadığı yer Ülkər ulduzlar qrupu olmuşdur və yaxud Altaylarda Qayra xan adlı tanrının göyün ən yüksək qatında,
17-ci qatda qızıl bir sarayda oturduğuna inanılırdı. Belə hesab edilirdi ki,
Ayzıt (eşq və gözəllik tanrıçası) göyün 3-cü qatında, Gün Ana (günəş tanrıçası)
göyün 7-ci qatında, Ay Ata (ay tanrısı) göyün 6-cı qatında, Ülgənin oğulları
May Ana və May Ata göyün 3-cü qatında otururlar. Qamlar da insanların ruh
dəngəsi pozulduğu zaman bu qatlara səfər edərək oradakı ruhları yardıma çağırırlar.
Əcdadlarımız,
güman ki, uzaq məsafəyə işarə edərkən, “An” sözünü işlətmiş, elə bu səbəbdən
göyə də “An” demişlər və səmadakı məkanları (qatları) bildirmək üçün isə “Anta”
sözündən istifadə etmişlər. Bunu ulduz sözünün ilkin deyilişində, uzaq məsafəyə
işarə edən “UL” (ol) sözündə də görürük. Əski türk yazılarında “Anta” yerlik
hal əvəzliyi kimi, “orda” // “orada” mənasında işlənmişdir. Şumer mətnlərində isə
“An-ta” yuxarı, yerin yuxarısı anlamına gəlir. Bu kəlmə ilə eləcə də göyə işarə
edilmişdir. Beləcə, göy qübbələrini ifadə edən spirallar həm də “ANTA” kəlməsini
ifadə etmiş və göy qatlarını bildirmişdir. Bu gün də dilimizdə işlənməkdə olan
“Ant // And” (qutsal varlıqlara ürəkdən bağlılığı dilə gətirmək) sözü
yaranmışdır və müqəddəs yerlərimizə isə “And yerlərimiz” deyə miraciət etmək
alışqanlığı ortaya çıxmışdır. “Sag.Ba” adli ikidilli Şumer-Akad lövhəsində
“Tanrıların And Dairəsi” sözü bir neçə dəfə təkrarlanmaqdadır . Burada “And
Dairəsi” çox ehtimal səma qatlarına işarədir.
Əski çağlarda
qamlar həmin spirallara yaxın ərazidə ibadət etmiş və yaxud ayin yerinə
yetirmişlər. Belə məkanlara böyük ehtimalla “Antar // Andır” (ar//ır, er-yer)
deyilmiş, daha sonralar isə bu ibadət məkanları böyük daşlarla yarımtikili
formada inşa edilərək, “Anteb” (and evi) və “Antas” (as
// aş-eş-eşik, Şumercə “E” və”ES” məbəd mənasında olmuşdur) adlandırılmışlar. Bunu günümüzə qədər çatmış toponimlər də təsdiq
edir.
Spirala oxşar
təbii fiqurları bəzən simvolik olaraq qutsallaşdırılmış və müqəddəs yerlərin
bəzəyinə çevrilmişdir və yuxarı aləmlərlə aləqə yaradılmasında “vasitəçilik
etmişdir”. Bu oxşar motivlərdən biri kimi spiral və hilalvarı keçi və qoç
buynuzlarını göstərmək olar.
Qədim məbədlərin
yuxarısına heyvan burnuzlarının taxılması həmin təfəkkürdən törəmişdir .
Azərbaycanda və digər türk bölgələrində məzarlıqlarda qoç heykəllərinin qoyulması və baş daşı
yerinə burnuzların asılması həmin inancdan
irəli gəlir.
Təbii simvollar
İki tapınaq yuxarılarında
buynuz fiqurları- Çeçennistan - Gürcistan sınırı
Dünyanın dörd bir
yanında spirallar
İran yaylası
Timərə
Qamların göy
qatlarına yüksəməsi üçün körpü (nərdivan)
Şimali Amerika Qızıldərilərinə aid rəsmlər
Antas bölgəsi –İspaniya
İrlandiyada bir Antebdə spirallar
Stonheng tapınağı-İngiltərə
Göbəkli təpə Türkiyə
Spirala
oxşar tapınaq-Göbəkli təpə Türkiyə
Arkaim-Ural
Bir tapınaq rəsmi- Qobustan
Bir tapınaq qalıqları ölçüləri ilə- Gəmiqaya Qaranquş yaylağı
Dairədən dördbucağa dönmüş bir tapanaq rəsmi (Ziqorata oxşar) -
Qobustan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder